onsdag 28. november 2012

Julekaker: Knekk-kaker






Huset er pyntet, julestjerna henger klar i vinduet og da må julebaksten igang. Kan si at jeg har som mål å bake syv sorter i år, men om jeg får tid til det er noe annet. Jeg startet hvertfall med min favoritt Knekk-kaker! Vokste opp på sunnmøre med disse deilige karamellmyke kjeksene, mens jeg leste Asterix og Obelix og spilte yatzy. Finnes det noen bedre minner? 

Knekk kaker er super enkle å lage, men pass på....de forsvinner fort! Her må det nok bakes to ganger til hvis det skal holde ut jul. 

Du trenger: 

  •  200gr margarin
  •  200 gr sukker
  •  1 1/2 ss sirup 
  • ca 300 gr hvetemel
  •  1 ts  bakepulver
  •  2ts vaniljesukker 
1. Bland alt lett og hurtig sammen.
2. Trill deigen til 5- 6 stenger. Legg dem på plate og klapp dem litt flate
3. Stek dem friskt gyldne på 180gr.
4. Skjær stengene opp før de  er kalde.   
5. OBS! stor fare for å spise for mange av dem, så ikke legg fram for mange i gangen.





God jul!  
 
 

1 kommentar: