mandag 10. desember 2012

Julekaker: Mozartkuler





Det blir mye små spising her i heimen fortiden. Godt det går i trening også, men i juletider skal vi jo kose oss ikke sant? 

Hadde en del marsipan igjen etter jeg lagde en marsipankake til en bursdag. Altfor mye marsipan igjen. Ble sittende å fundere på hva jeg kunne lage med denne herligheten, ville prøve noe nytt. Det var da jeg kom over mozartkuler. Bare navnet gjorde at ble musikk i mine ører. Små runde baller med marsipan, nougat og sjokolade? Ja takk!

Du trenger:
  • Marsipan
  • Nugatt
  • Konjakk (kan sløyffes).
  • Sjokolade
Hvis du bruker litt konjakk for å gi det en liten ekstra piff, lager du en grop i marsipanen og tilsetter 1 ss konjakk. Maser det godt inn.

Kjevle ut marsipanen og kutt i like ruter. Ha i små nugatt biter som du legger i midten av hver rute. Deretter bretter du marsipanen rundt, og triller de runde. 



 Smelt sjokolade over vannbad og dypp kulene i sjokoladen. Legg på matpapir og sett kaldt til det er stivnet. Du kan også rulle de i kokos eller hakkede nøtter hvis du vil, jeg liker de helt enkle. 




                                                                               Voilà!  

                                Hva har du laget av julekaker denne juletiden? Har du en favoritt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar